Iako je završni melaminski sloj već na početku imao dobra mehanička svojstva, razvojem tehnoloških postupaka i recepture materijala ona su još uznapredovala, tako da su žilavost, otpornost na udarce, ogrebotine, habanje, visoke temperature, kemikalije i sredstva za čišćenje ono čime se odlikuje suvremena oplemenjena iverica.
Najnovije metode digitalnog tiska na bazni papir omogućavaju bezbrojno variranje potencijalnih boja i njihovo detaljno usklađivanje. Tako se boje mogu grupirati u posebne tonske cjeline koje se mogu protezati duž osi svijetlotamno i duž kromatskog spektra od žute do ljubičaste.
Višebojni tisak velikih formata i visoke razlučivosti se koristi za tiskanje i reprodukciju skeniranih površina raznih materijala, pogotovo drveta, ali i mineralnih materijala kao što su kamen, keramika ili pak razne metalne površine ili umjetnički razrađene kombinacije raznih grafičkih elemenata i uzoraka.
Zahvaljujući tim metodama omogućeno je i da se uzorak dekora proteže preko čitavog proizvodnog formata ploče, čime je izbjegnuto dosadno višekratno ponavljanje istog uzorka.
Tijekom prešanja melaminskog sloja koriste se različite ploče da bi se na površinu utisnuo uzorak koji daje teksturu i taktilni osjet karaktera hrapavosti ili glatkoće gotove ploče. Jedan od prvih takvih uzoraka bila su sitna udubljenja i ispupčenja slična narančinoj kori, a tijekom daljnjeg razvoja uvedeno je mnoštvo različitih uzoraka s različitim stupnjevima hrapavosti, glatkoće i omjera dubine reljefne strukture.
Površina iverala tako može biti potpuno glatka, sjajna ili mat, sugerirati svilenkasti, baršunasti dojam, ali i brušeni metal, grubi kamen, žbuku i slično. Poseban slučaj je struktura drvene površine koja je u potpunosti usklađena sa slikom/reprodukcijom drvnog dekora, s točno sinkroniziranom reljefnom linijaturom pora, godova, pukotina i drugih karakteristika. Različiti proizvođači imaju za to različite komercijalne nazive, a kod Eggera koriste naziv sinkropore, a tip takve strukture Feelwood.
Postupak sinkronizacije je tako savršeno razvijen da se teško može uočiti razlika između iverala s Feelwood dekorima i pravog drveta. Opisana tehnologija završne obrade melaminskog sloja je dostigla gotovo savršena svojstva, a ipak se za ostvarivanje krajnjih dometa na dva različita pola – ostvarivanja visokog sjaja i na drugoj strani perfektnu mat površinu, moralo posegnuti za drugim metodama i materijalima.
Neki od proizvođača su nakon dugog eksperimentiranja odabrali PET, odnosno polietilentereftalat, prozirnu termoplastičnu poliestersku smolu. PET inače ima široki aspekt primjene u gotovo svim privrednim granama, od ambalaže za prehrambene artikle do visokosofisticiranih primjera upotrebe u strojarstvu pa čak i u svemirskim tehnologijama.
Osnova za PET mat je visokovrijedna folija velike žilavosti, tlačne i vlačne čvrstoće koja se u debljinama od 0.2 do 0.7 mm laminira na nosivu ploču od MDF-a ili iverice i odlično se ponaša, kako u fazama proizvodnje ploča, tako i njihovoj obradi prilikom proizvodnje namještaja i konačno u eksploataciji, kao dio gotovog namještaja.
Površinska struktura odlikuje se sa 95 ili 5 gloss jedinica, što znači da isti materijal imamo u inačici visokog sjaja i gotovo savršenog mata.
Akrilne smole su se također pokazale kao uspješno rješenje za postizanje efekta visokog sjaja i kao u slučaju PET završnog sloja najbolje se ponašaju na pločama od MDF-a.
Ove godine svjetsku premjeru imaj nova generacija ploča iz PerfectSense obitelji koje dijele tehnološke postupke prethodne generacije. PerfectSense Feelwood su ploče s drvnim dekorima, a oni zahtijevaju nešto drugačiji pristup nego jednobojni i mineralni dekori od kojih se sastojala klasična PerfectSense kolekcija. Mat finiš je posebno odabran da se još više istakne sukladnost teksture s reprodukcijom plemenitog drveta.
Većinu čak i najzahtjevnijih interijera možemo riješiti korištenjem standardnih oplemenjih iverala. Često će oni zadovljiti i ako želimo imati mat ili površine s visokim sjajem. Ako želimo korak dalje u građenju naše mat ili gloss priče možemo posegnuti za bilo kojim od spomenutih materijala. Vjerojatno ćemo time dodatno opteretiti naš budžet, no krajnji efekti će vjerojatno biti vrijedni toga, pogotovo akose radi samo na naglascima i kombinacijama. U svakom sučaju lijepo je vidjeti da su proizvođači oštro krenuli u krajnje sofisticirane tehnološke pothvate da bi nam ponudili materijale o kojima smo do prije paragodina mogli samo sanjati.
Svi grafički prilozi i fotografije su iz izvora marketinških materijala tvrtki Egger, Arpa i Paludet Mario.